| 
			
		 | 
	
		
			
		
		Попит та пропозиція
Попит, закон попиту, чинники, які впливають на попит
 Попит - це кількість продукту, яке споживачі бажають і можуть купити за певною ціною протягом певного часу за  
	інших рівних умов.
 
 Закон попиту - за інших рівних умов, чим нижча ціна товару, тим більший попит, і навпаки. Між ціною та величиною  
	попиту існує зворотна залежність.
 
 Чинники, що впливають на попит:
 
	-  Уподобання та смаки споживачів: Залежить від таких факторів, як реклама, мода, якість товарів, звичаї. 
 
	-  Рівень доходів у населення: Підвищення прибутковості населення призводить до підвищення попиту 
 
	на товари.  
	-  Зміна цін на взаємозамінні товари: У разі підвищення ціни на один товар, споживач може вибрати 
 
	альтернативу.  
	-  Споживчі очікування: Якщо споживачі очікують зміни цін, це може вплинути на бажання купити товар 
 
	зараз, що впливає на попит.  
	-  Ефект відкладеного попиту: Сезонність попиту. Залежно від пори року попит може змінюватись. 
 
 
Пропозиція, закон пропозиції, чинники, що впливають на пропозицію
 Пропозиція - це здатність виробників надати товар споживачеві за певною ціною. Обсяг пропозиції залежить від  
	обсягу виробництва.
 
 Закон пропозиції - між ціною і рівнем пропозиції існує позитивна (пряма) залежність: з підвищенням ціни зростає  
	пропозиція, і навпаки.
 
 Чинники пропозиції:
 
	-  Ціна на ресурси: Чим більша ціна на ресурси, тим менше виробник отримує прибуток, що знижує бажання 
 
	виробляти товар.  
	-  Рівень технологій: Технологічне вдосконалення призводить до раціоналізації використання ресурсів, 
 
	знижуючи витрати і збільшуючи пропозицію.  
	-  Цілі фірми: Виробник може прагнути максимізації прибутку або інших цілей, таких як екологічна відповідальність, 
 
	що впливає на обсяг виробництва.  
	-  Податки та субсидії: Податки збільшують витрати і зменшують пропозицію, субсидії зменшують витрати і 
 
	збільшують пропозицію.  
	-  Ціни на інші товари: Зростання цін на нафту може збільшити пропозицію вугілля. 
 
	-  Очікування виробників: Очікування інфляції або можливих інвестицій. 
 
	-  Кількість виробників на ринку: Чим більше виробників, тим більша пропозиція. 
 
 
Ринкова рівновага
 Ринкова рівновага - це ситуація, коли попит дорівнює пропозиції. Це ідеальна ситуація на ринку, до якої прагнуть  
	всі виробники.
 
 Типи ринкової рівноваги:
 
	-  Миттєва рівновага: Зростає попит, але виробники не можуть збільшити пропозицію. Рівновага встановлюється 
 
	шляхом підвищення ціни.  
	-  Короткострокова рівновага: У разі підвищення попиту пропозиція підвищується шляхом додаткового 
 
	завантаження виробничих потужностей.  
	-  Довгострокова рівновага: Досягається шляхом розширення виробничих потужностей або організації нових 
 
	підприємств.  
 
Еластичність попиту
 Еластичність попиту - це реакція споживача на зміну ціни товару.
 
 Види попиту:
 
	-  Еластичний попит: Попит сильно змінюється при зміні ціни. 
 
	-  Нееластичний попит: Попит істотно не змінюється при зміні ціни. 
 
	-  Абсолютно еластичний попит: Існує лише одна ціна, за якої споживачі купуватимуть товар. Зміна ціни може 
 
	призвести до нульового або необмеженого попиту.  
	-  Абсолютно нееластичний попит: Незалежно від зміни ціни, попит буде однаковим. 
 
 
Еластичність пропозиції
 Еластичність пропозиції - це ступінь чутливості пропозиції до зміни ціни запропонованого товару.
 
 Види еластичності пропозиції:
 
	-  Нееластична пропозиція: Пропозиція суттєво не змінюється при зміні ціни. Наприклад, ринок риби, де товар 
 
	потрібно продати до кінця терміну придатності.  
	-  Еластична пропозиція: Пропозиція суттєво змінюється при зміні ціни. Властиво товарам тривалого зберігання. 
 
	-  Абсолютно нееластична пропозиція: Незалежно від зміни ціни, пропозиція залишається на одному рівні. 
 
	-  Абсолютно еластична пропозиція: Існує лише одна ціна, за якою товар пропонуватиметься на ринку. Будь-яка 
 
	зміна ціни призводить до повної відмови від виробництва або до необмеженого збільшення пропозиції.  
 
  
				
					
			
  
		
		
					 Ринки. Конкуренція. Маркетінг. |
		
		Описание курса
					|  Індекс концентрації     
		
		
		 |